Skip to main content
Developer portal
Switch Language
Friso Geerlings

CTO at ISAAC

De KBC Developer Portal is een revolutionaire manier om bankdiensten aan te bieden via partners. De gebruikerservaring is van cruciaal belang voor dergelijke platformen, maar ook de ervaring van ontwikkelaars mag niet over het hoofd worden gezien als een van de sleutels tot succes. Friso Geerlings, CTO bij Isaac, vertelt ons over het veranderende gezicht van de "koper" van diensten zoals KBC die aanbiedt: de ontwikkelaars. Hij geeft ons drie redenen waarom hun ervaring zo belangrijk is geworden. 

  

#1 Empowerment van de technische aankoper 

Als CTO van digital agency Isaac werkt Friso Geerlings zowel met klanten die bezig zijn met de integratiestrategie (zoals API's, ervaring van ontwikkelaars en systeemintegratie) als met klanten die de service-architectuur bekijken (zoals het beschikbaar stellen van diensten aan derden). 

Met die expertise levert hij dan ook een zeer waardevolle bijdrage aan de Expert Board, een team van onafhankelijke experts dat KBC heeft opgericht om de ontwikkeling van de Developer Portal te begeleiden en advies te geven. "Voor mij is het cruciaal om het belang van technische kopers te benadrukken," zegt hij. "Dit is een nieuwe doelgroep die voorheen niet werd gehoord in de bedrijfswereld. Banken werkten nooit eerder met softwareontwikkelaars als vertegenwoordigers van partners, omdat er niet zoiets bestond als integratie met de buitenwereld die werd aangestuurd door een grotendeels onbekende grote groep van externe ontwikkelaars. Maar nu er diensten zijn die kunnen worden geïntegreerd, is er een nieuw soort doelmarkt ontstaan, de "technische koper". Daartoe behoren onder meer de product owner of scrum master." 

Dat zijn slimme klanten die een onberispelijke service verwachten, en een foutloze technische integratie. "In feite zijn het precies die criteria waarop ze hun beslissing om al dan niet met je samen te werken zullen baseren," voegt Geerlings eraan toe. "KBC blijkt erg goed te zijn in het overtuigen van technische kopers. Dat komt grotendeels doordat ze evenveel belang hechten aan de ervaring van de ontwikkelaars als aan die van de gebruiker; evenveel aan de technische kant als aan de vormgeving van de diensten. Of anders gezegd, ze hebben begrepen dat je evenveel aandacht moet besteden aan de hoodies als aan de suits". 

#2 Grote spelers hebben de lat hoog gelegd 

Een andere reden waarom het belangrijker is geworden om een uitstekende ervaring voor ontwikkelaars te bieden, is dat de grote spelers heel hoge normen hebben gesteld. "Kijk naar Google of Amazon of een betaalprovider als Stripe," zegt Geerlings. "Hun ervaring voor ontwikkelaars is onberispelijk. Maar hoewel het voor spelers als KBC moeilijk is om met die techreuzen te concurreren, is het een voordeel voor de markt dat deze grote spelers de lat hoog hebben gelegd." 

Geerlings windt er geen doekjes om: "Met de KBC Developer Portal kan iemand bijvoorbeeld in één beweging een huis kopen en een brandverzekering afsluiten, rechtstreeks bij de vastgoedmakelaar. Maar het is het ontwikkelaarsteam van de makelaar - de technische kopers - dat overtuigd zal moeten worden. En techneuten verwachten een professionele ervaring. Je moet op je developer portal test- en experimenteertools aanbieden. Je moet voortdurend feedback krijgen van de ontwikkelaars. Je moet ervoor zorgen dat de juiste informatie beschikbaar en transparant is, in plaats van ergens verstopt op je website. En je moet je ook aansluiten bij developer community's zoals GitHub." 

#3 De kunst van het platformdenken 

thinking

Geerlings heeft gemerkt dat steeds meer bedrijven bereid zijn om diensten van derden in hun productmix op te nemen. "De nieuwe grote trend is 'platformdenken'," zegt hij. "KBC heeft ingezien dat het heel belangrijk is om deel uit te maken van een groter geheel: een ecosysteem." Dat werkt voor alles, van kleine tot grote aankopen, inclusief vastgoed. 

Bedrijven die in de voetsporen van KBC willen treden, kunnen dat volgens Geerlings doen door na te denken over welke van hun diensten een toegevoegde waarde hebben voor de gebruikers. Dan moeten ze ervoor zorgen dat ze samenwerken met de juiste spelers. "API's bieden talloze nieuwe manieren om met klanten te communiceren, loyaliteit op te bouwen en gegevens te verzamelen die je kunt gebruiken om je dienstverlening te verbeteren," oppert hij. "Klanten en hun verwachtingen veranderen razendsnel en veel bedrijven beseffen dat relevant blijven een prioriteit is. Voor mij zijn platformdenken en API's een essentieel onderdeel van de digitale transformatie. Het is verfrissend om te zien hoe een bank als KBC een pionier blijkt te zijn in die revolutie." 

Benieuwd naar meer? Of wil je zelf een partner worden? Bekijk hier de mogelijkheden voor integratie in de Developer Portal. 

 

 

 

 

Over ons

KBC Open Bankverzekeren stimuleert innovatie

om je bedrijf naar een hoger niveau te tillen.

Contacteer ons

Oplossingsgerichte vragen / Technische vragen : Contact