Skip to main content

De KBC Developer Portal is, zoals de naam al aangeeft, een portaal dat handelaars (ontwikkelaars) de mogelijkheid biedt om de diensten van de bank aan te bieden als onderdeel van een naadloos aanbod aan hun klanten. Het heeft zich al bewezen als een enorme toegevoegde waarde en een koploper op dat vlak. Maar om een stapje voor te blijven en in de juiste richting te blijven groeien, is de input van onafhankelijke externe specialisten en bureaus in de adviesraad van de Developer Portal van het grootste belang. Tijd om te horen wat Jonathan Dupont, lid van de Expert Board en medeoprichter van brand activation agency Engaged, daarover te zeggen heeft. 

It takes two to tango 

Jonathan Dupont is technisch directeur en medeoprichter van Engaged. "Wij werken voor klanten die van dicht of ver te maken hebben met digitalisering, voornamelijk digitale activering. KBC is een van onze klanten, en wij proberen hun abstracte - en soms droge - materiaal wat meer fun te laten uitstralen. Voor hun verzekeringsproducten hebben we bijvoorbeeld een speciaal spel georganiseerd voor vrijdag de 13e november. Uiteindelijk is het mijn taak om op technologisch vlak zo innovatief mogelijk te zijn." 

Dupont is zowel ondernemer als techneut, meteen ook de twee doelgroepen van de Developer Portal. Zijn inbreng is dan ook onmisbaar in de adviesraad. "We mogen niet vergeten dat de Developer Portal ook aantrekkelijk moet zijn voor ontwikkelaars", zegt hij. "It takes two to tango." "Vanuit mijn technische expertise heb ik kritisch geëvalueerd of de inhoud van de site relevant is en of de API's en integraties eenvoudig zijn. Als ondernemer bekijk ik het vanuit een andere hoek en wil ik ervoor zorgen dat de inhoud niet te technisch is. Het is een voortdurende evenwichtsoefening." 

 

api-hero

Een concurrentievoordeel behouden 

Het komt volgens Dupont zelden voor dat een Developer Portal zo toegankelijk is voor beide doelgroepen. "Meestal is het of-of", zegt hij. "Andere portalen concentreren zich vaak alleen op API's, terwijl KBC ook widgets en QR-codes aanbiedt. Dat is belangrijk om de minder technisch onderlegde bedrijven aan te trekken en om een concurrentievoordeel te behouden. Dan is alles mogelijk!" 

Een ander aspect waar KBC het verschil maakt is de laagdrempelige toegankelijkheid. Voor Dupont is dat een must. "Het feit dat bedrijven kunnen inpluggen op de diensten van een bank is relatief nieuw in België", zegt hij. "Het is een goede zaak dat KBC daarover heeft nagedacht en zorgvuldig business use cases heeft opgezet. Het resultaat is dat de reeds bestaande widgets een eenvoudige gebruikersinterface hebben, waardoor die diensten binnen ieders bereik komen". 

Engaged ziet zichzelf de API-services van KBC opnemen in zijn aanbod aan klanten. "Op het vlak van digitale merkactivatie zie ik hier op korte termijn mogelijkheden voor onze klanten." 

 

solar

Tot in het oneindige 

Hoewel Dupont al een fan is van de huidige opzet, is hij al even enthousiast over de toekomst. "KBC heeft een mooie voorsprong genomen", vindt hij. "Ze hebben enerzijds de API's, maar anderzijds werkt de Developer Portal ook echt als een distributiekanaal. Ik zie heel wat mogelijkheden in de mobiliteitssector. In feite kunnen de mogelijkheden tot in het oneindige reiken." 

"Degene die er het meest bij gebaat is, is natuurlijk de consument. API's nemen frictie weg en dat betekent dat consumenten minder stappen moeten doorlopen om te krijgen wat ze willen. Het momentum is gecentraliseerd, wat snellere beslissingen mogelijk maakt. Dat heeft een domino-effect op de conversies. Uiteraard zal er een overgangsperiode zijn vooraleer consumenten deze nieuwe manier van werken helemaal omarmen. Maar de coronacrisis heeft er al voor gezorgd dat digitale diensten in een stroomversnelling zijn geraakt. Het is aan instellingen als KBC om op die golf mee te surfen." 

Benieuwd naar meer? Of wil je zelf een partner worden? Bekijk hier de mogelijkheden voor integratie in de Developer Portal. 

  

Auteur: Magali De Reu, Storyteller & interviewer 

 

 

 

About us

KBC Open Banking & Insurance fosters innovation
to take your business to the next level.

Contact us

Solution based questions : +32 2 4480 187 (on working days from 8 a.m. to 6 p.m.)

Technical based questions : Contact