Storyteller & interviewer
Je hebt een team nodig om een droom waar te maken. Dat geldt ook voor de lancering van de KBC Developer Portal: een nieuwe stap in het innovatietraject van KBC. Partners kunnen er terecht om de financiële diensten van KBC te integreren in hun eigen aanbod. Hoe is het om mee te werken aan die (r)evolutie? We namen een kijkje achter de schermen met Katrien Van Gijsel, Business Innovation Manager en voorzitter van de Developer Portal Expert Board.
Ecosysteemdenken
Bedrijven kunnen nu KBC-oplossingen integreren in hun producten en diensten via de Developer Portal. Er zijn verschillende manieren om de vereiste technische verbinding tot stand te brengen, API's zijn er daar één van. De afgelopen jaren zijn Application Program Interfaces sterk geëvolueerd van interne componenten naar technische bouwstenen die ondernemingen met elkaar verbinden en data uitwisselen. KBC is een pionier op dat gebied. Al zijn Open Banking-oplossingen zijn beschikbaar op het API-platform. Aanvankelijk bood de KBC Developer Portal alleen PSD2-betaaloplossingen aan, zoals de KBC-Betaalknop en de betaalapp Payconiq. Daarna kwam er met de nieuwe API-technologie een brede waaier van bedrijfsoplossingen, allemaal gebaseerd op bepaalde thema's, die in de toekomst nog zullen toenemen.
"Ik ben een grote fan van open banking: het laat ons toe onze distributiekanalen open te stellen voor anderen," zegt Katrien Van Gijsel. "PSD2 betekende een enorme sprong voorwaarts. Het heeft een brede waaier aan mogelijkheden voor derde partijen geopend. Ik werk in de afdeling Open and Beyond Banking & Insurance (OBI). OBI bekijkt welke producten en diensten we via derden kunnen aanbieden. Een API-businessmodel gaat over zoveel meer dan alleen het opzetten van een API. Het omvat ook ondersteuning, monetisatie, partner onboarding en rapportering."
Het idee om de krachten te bundelen met derden is betrekkelijk nieuw in België, zeker in de financiële wereld. Volgens Van Gijsel draait het allemaal om "ecosysteemdenken", wat vandaag een volkomen normale (r)evolutie is.
"Als Business Innovation Manager ben ik altijd op zoek naar nieuwe businessmodellen met derde partijen. En dus ook naar manieren om onze producten via derde kanalen te verkopen. We hebben bijvoorbeeld on-demand financing direct beschikbaar gemaakt in de tool Teamleader. Win-win-win. "
Van cocreatie naar klantgerichtheid
Wat gebeurt er achter de schermen tijdens de ontwikkeling van iets nieuws als de Developer Portal? Hoe zijn we in zee gegaan met bedrijven als Bike Republic en softwareleverancier Teamleader?
"Voor een succesvolle innovatie en expansie is het essentieel dat iedereen op één lijn zit. Met andere woorden, je moet ervoor zorgen dat het hele team samenwerkt en het project ondersteunt. Ook het governanceaspect vraagt veel werk. Waardecreatie voor derden is een andere cruciale factor. Daarom zeg ik altijd: "Innovatie is 1% inspiratie en 99% transpiratie."
Het belangrijkste is natuurlijk de waarde voor de eindklant, de gebruiker van de diensten. Van Gijsel onderstreept dat alle KBC-innovaties sterk klantgericht zijn. De technologie moet een duidelijk doel dienen. De Developer Portal en de verschillende API's passen perfect in dat plaatje. "Waarom zou je je klanten vijf verschillende stappen willen laten doorlopen, als je hen alles handig in één keer kunt aanbieden?"
Om een strikt toezicht te garanderen, heeft KBC een onafhankelijke Expert Board opgericht, voorgezeten door Van Gijsel. "We bouwen geen dingen vanuit een ivoren toren. Ons doel is om samen opportuniteiten te vinden en elkaar te steunen. De Expert Board bestaat uit de gebruikers zelf, dus het is een geweldig klankbord. Het maakt de gebruikers zichtbaarder."
Dynamic work design
De huidige versie van de Developer Portal is een minimum viable product (MVP). Van Gijsel: "Er is nog veel werk aan de winkel, maar dat is zo bij elke innovatie. We moeten de vinger aan de pols houden van de ontwikkelingen, want die zijn voortdurend in beweging."
De KBC Developer Portal is gebaseerd op dynamic work design, een proces dat voortdurend wordt verbeterd. "Op termijn hopen we hier een tweezijdige markt van te maken", zegt Van Gijsel. "In elk geval zullen we ons altijd laten leiden door de voordelen voor de klant. Als de klanten tevreden zijn, hebben we goed werk geleverd."
Wil je meer weten of zelf partner worden? Bekijk dan de mogelijkheden voor integratie in de Developer Portal.