Skip to main content
Developer portal
Switch Language
Magali De Reu
Magali De Reu

Storyteller & interviewer

KBC vernieuwde onlangs zijn Developer Portal en breidde daarmee de mogelijkheden voor partners uit. Zij kunnen nu de financiële diensten van KBC integreren in hun eigen aanbod, wat de klantbeleving sterk verbetert. Wat verwachten de experts in de sector nu van deze innovatie? We vroegen het aan Valerie Taerwe, Business Manager en Innovation Lead bij AE - Architects for Business & ICT. 
  

Naadloze customer journey 

Volgens Valerie Taerwe kon de timing van KBC niet beter zijn. "Open Banking is een hot topic op dit moment, nu ja... eigenlijk alles wat te maken heeft met ecosystemen en platformen als onderdeel van digitale transformatie", zegt ze. "Tegenwoordig beseffen steeds meer bedrijven dat het in zakelijk opzicht weinig zin heeft om te proberen alles zelf te doen. Ze beginnen in te zien hoe belangrijk het is manieren te vinden om hun vleugels uit te slaan en waarde te creëren buiten de grenzen van hun eigen bedrijf. Aansluiten op andere ecosystemen hoort daar ook bij. Het is heel slim van KBC om dit ecosysteem open te stellen om naadloze customer journeys te creëren. Kijk maar naar het voorbeeld van het sociaal secretariaat en de startende ondernemer, die bij de registratie van zijn bedrijf onmiddellijk een rekening kan openen. Dat is sectoroverschrijdende samenwerking, en dat is fantastisch!" 

Om een onberispelijke service te kunnen bieden, is een naadloze customer journey cruciaal. Door haar rol bij AE weet Taerwe dat maar al te goed: "Het gaat erom de klant centraal te zetten en zoveel mogelijk stappen en obstakels in een proces of transactie weg te nemen. Open banking kan in dat opzicht een concurrentievoordeel opleveren. Ik denk dat er nog veel meer op de kar zullen springen." 
  

Inclusief denken 

KBC is actief in een aantal specifieke domeinen, van energie tot mobiliteit, maar Taerwe sluit niet uit dat er in de toekomst meer expertisedomeinen zullen bijkomen. Dit is nog maar eens een voorbeeld van het inclusief denken van KBC. 

"Wat ik extra slim vind aan de developer portal is dat je niet alles digitaal via API's hoeft te integreren," legt Taerwe uit. "API is de technische route die je kunt volgen om jouw unieke ervaring op maat te bouwen. Maar daarvoor heb je een eigen IT-afdeling of -partner nodig. Niet alle bedrijven hebben dat, en zeker niet de kleinere handelaars. Met de developer portal biedt KBC verschillende opties voor integratie. Het biedt widgets aan en zelfs een QR-code, waarvoor je geen digitale capaciteit nodig hebt, wat betekent dat je meteen aan de slag kunt. Heb je bijvoorbeeld een foodtruck, dan kun je gewoon een QR-code ophangen, zodat je klanten met hun telefoon kunnen betalen en jij je niet moet bezighouden met contant geld ontvangen en teruggeven." 
  

Opleiding voor hogere adoptie 

Het businesspotentieel is er, dat is zeker. In de voorbije periode zijn de digitale interacties en transacties in een B2B-context met 20% tot 30% gestegen ten opzichte van vóór Covid, hoewel Taerwe benadrukt dat "er iets meer terughoudendheid is om over te schakelen op ecosysteemdenken en gegevens open te stellen, en om partnerships aan te gaan met andere bedrijven om iets aan te bieden dat buiten de kernactiviteiten van de onderneming valt. Maar dat is niet omdat bedrijven er niet mee willen beginnen, maar omdat velen niet weten hoe ze moeten beginnen. Bij AE bieden we een webinar aan over ecosystemen en platformen. Als we klanten op een gestructureerde manier kunnen begeleiden, geeft dat vertrouwen. Uiteindelijk zal opleiding leiden tot adoptie." 

Toch is Taerwe van mening dat, net als bij elke innovatie, slimme samenwerkingen essentieel zijn. "De Expert Board en de partners waarmee KBC voor dit project samenwerkt, staan bovenal voor ondernemerschap en cocreatie," zegt ze. "Dat is een teken van outside-in denken, en in tijden van extreme klantgerichtheid is dat een must." 

Benieuwd naar meer? Of wil je zelf een partner worden? Bekijk hier de mogelijkheden voor integratie in de Developer Portal. 

 

Over ons

KBC Open Bankverzekeren stimuleert innovatie
om je bedrijf naar een hoger niveau te tillen.

Contacteer ons

Oplossingsgerichte vragen / Technische vragen : Contact