Business unit manager, Xerius Enterprise Office
Van een goed idee, naar het uitwerken van een business- en financieel plan, naar een duurzame onderneming: er komt heel wat bij kijken. Lees in de getuigenis van Xerius hoe integratie en samenwerking met KBC zorgde voor vereenvoudigde en verbeterde aanvraagprocessen.
Om een onderneming te starten moeten een aantal administratieve zaken geregeld worden. De eerste stap is het aanvragen van een ondernemingsnummer bij een erkend ondernemingsloket. Dat kan nu heel eenvoudig digitaal. Een van de zaken die je nodig hebt om een onderneming te starten is een rekeningnummer.
Door de samenwerking tussen verschillende ondernemingsloketten en KBC is ook dat een fluitje van een cent en kun je volledig digitaal je rekeningnummer aanvragen. Dat is mogelijk door de integratie van een API in het aanvraagproces van het ondernemingsnummer.
Xerius getuigt
Xerius was de eerste partner van KBC die de API midden 2019 integreerde.
“Als Xerius Ondernemingsloket hebben we het aanvragen van een zakelijke bankrekening bij KBC geïntegreerd in onze wizard voor het opstarten van een eenmanszaak. Op die manier bieden we aan onze startende ondernemers de kans om meteen een zakelijke bankrekening te openen. Bovendien zorgt dit ervoor dat ons achterliggend proces voor de inschrijving van de nieuwe eenmanszaak in de Kruispuntbank van Ondernemingen (KBO) vlotter en sneller verloopt.
Als Xerius Ondernemingsloket registreren we jaarlijks meer dan 15.000 eenmanszaken in de KBO. Een derde van de aanvragen gebeurt door eindklanten zelf met onze online wizards. Zij krijgen sinds de integratie van de KBC Business Account dus de mogelijkheid om aansluitend ook een zakelijke rekening te openen. Zo’n 25% van de gebruikers maakt hier dankbaar gebruik van.
De samenwerking tussen Xerius en KBC verliep in 2 fasen. De struikelblokken uit fase 1 werden aangepakt in de tweede fase:
- Beide teams wezen een project manager toe. Die zorgden voor overzicht en overkoepelende afstemming, een absolute meerwaarde
- Vroege betrokkenheid van de volledige teams en rechtstreekse afstemming tussen designers van KBC en Xerius, analisten van KBC en Xerius, ontwikkelaars van KBC en Xerius, ...
- Gelijklopende analyse- en ontwikkeltrajecten voor beide partijen, waardoor beide teams bereikbaar en beschikbaar waren voor elkaar
Ondanks verbeteringen in fase 2, blijven er enkele moeilijkheden:
- Het was niet mogelijk om als “samenwerkende partij” de volledige end-to-end testen te doorlopen omdat we van op afstand geen toegang hadden tot de KBC-systemen
- We waren niet enkel afhankelijk van elkaars ontwikkelploeg, maar bij uitbreiding ook van elkaars releaseplanning
- Na Go Live ben je voor trouble shooting ook afhankelijk van elkaars beschikbaarheid. Tijdens de ontwikkelperiode en in de eerste Post Go Live Support waren de lijnen erg kort en hadden beide partijen ruimte om elkaar te ondersteunen, maar dat ligt uiteraard anders wanneer er nadien issues zijn in de gezamenlijke flow
Samengevat: een succesvolle samenwerking!”
KBC is ook positief
Ook vanuit KBC wordt de samenwerking met Xerius als zeer positief en constructief ervaren.
Zowel in fase 1 als in fase 2 getuigden de projectleiders bij KBC dat het zeer aangenaam werken was met Xerius. Van beide kanten werden de issues die naar boven kwamen op een constructieve manier opgenomen. Hierdoor werd het opvragen van een KBC Business Account in het Xerius proces in fase 2 een stuk verbeterd.
Op de 3-maandelijks accountmeeting met Xerius en KBC wordt de samenwerking structureel besproken. Tussentijds worden de lijnen opengehouden zodat we kort op de bal kunnen spelen.
Vanuit KBC samengevat: een heel fijne samenwerking!
Ook geïnteresseerd in het integreren van deze API? Contacteer ons op developer.kbc.be/contact.
Meer weten over onze integratiemogelijkheden?
Op de KBC Developer Portal vind je een overzicht van de verschillende bedrijfsoplossingen en technische integraties.