Skip to main content
Developer portal
Switch Language

Open bankverzekeren, zoveel meer dan PSD2

De wereld verandert snel en de bank- en verzekeringssector vormt daarop geen uitzondering. De tweede Europese richtlijn omtrent betalingsdiensten (PSD2) zet banken en verzekeraars ertoe aan samen te werken ten behoeve van de eindklant. Dat zal leiden tot een open bank- en verzekeringslandschap waar banken, fintechbedrijven, verzekeringsmaatschappijen en andere organisaties samenwerken om hun bestaande diensten te verbeteren en nieuwe diensten voor hun klanten te creëren. Daardoor ontstaat een nieuwe wereld van mogelijkheden.

De klant staat centraal in de bedrijfsstrategie en -cultuur van KBC. We omarmen dan ook alle innovaties die onze klantenservice, onze propositie aan en de dialoog met onze klanten verbeteren. KBC verwelkomt niet alleen innovatie, maar gaat ook voor een proactieve transformatie naar een open bank- en verzekeringsomgeving.

De komst van PSD2

In 2017 begon KBC met de ontwikkeling van de PSD2 API's, zoals gevraagd door de EU. We boden onze PSD2 API's aan in een speciaal ontwikkelaarsportaal, maar het gebruik ervan bleef vrij beperkt.

Fintechbedrijven bevinden zich momenteel in een moeilijke situatie. De huidige wetgeving heeft bepaalde verplichtingen opgelegd, maar het gebrek aan uniformiteit op de markt zorgt voor vertraging. De meeste banken en verzekeraars slaagden er niet in om tegen de PSD2-deadline van 14 september 2019 stabiele, functionerende API's aan te bieden.

De PSD2-wetgeving mag dan de vonk geweest zijn voor de opkomst van open bank- en verzekeringsecosystemen, maar het zal door de digitalisering zelf zijn dat de grenzen tussen de verschillende economische sectoren zullen vervagen.

Dankzij de digitalisering hebben heel wat bedrijven nieuwe producten en diensten kunnen aanbieden die de klanten een meerwaarde bieden en de inkomsten verhogen. Dat zal aanzienlijke gevolgen hebben voor de financiële en verzekeringssector. Financiële en verzekeringsdiensten zijn immers meestal geen primaire behoefte van de consument. Wanneer een klant een product aankoopt, zullen financiële diensten samen met het product verkocht worden die zo weinig mogelijk extra inspanning vragen.

Meer dan bank- en verzekeringsdiensten bij KBC

Ondertussen heeft KBC geïnvesteerd in zijn eigen digitale kanalen om een uitstekende klantervaring te garanderen. Onze bekroonde app voor mobiel bankieren KBC Mobile is het middelpunt van die aanpak. KBC-klanten gebruiken KBC Mobile nu al om bus- en treintickets te kopen, een parkeerplaats te betalen, het saldo van hun maaltijdcheques te controleren, etc. KBC is zich ervan bewust dat een hele nieuwe wereld van diensten opengaat en breidt zijn diensten uit tot ver voorbij bankieren en verzekeren.

Bank- en verzekeringsoplossingen aanbieden buiten KBC

KBC blijft zijn diensten voor zijn klanten uitbreiden. Uitsluitend vertrouwen op onze eigen distributiekanalen zou te beperkend zijn. Heb je ooit een huis gekocht en gedacht hoe geweldig het zou zijn om het hele proces van een huis kopen, een hypotheek krijgen en de nodige verzekeringen sluiten allemaal op dezelfde plaats en op hetzelfde moment te kunnen doorlopen? Open bankverzekeren maakt een betere uitwisseling van informatie tussen organisaties mogelijk, maar kan nog veel meer.

Als KBC zijn oplossingen aanbiedt via partners in andere sectoren, kan het een heel nieuw niveau van klantgerichtheid creëren.

De toekomst ziet er goed uit voor co-creatie tussen KBC en fintechbedrijven en andere niet-financiële partners. KBC kan de cirkel voor zijn klanten sluiten door veel verschillende diensten samen te voegen. Vandaag willen we allemaal directe, persoonlijke, relevante diensten en one-stop shops. KBC wil die diensten aanbieden aan zijn prospects en partners, en we zijn klaar om ze samen te bouwen.

Open bankverzekeren in de praktijk: API's

In een verbonden open bank- en verzekeringslandschap staat een veilige uitwisseling van informatie voorop. De meeste informatie zal worden uitgewisseld via API-verbindingen. KBC wil API's aanbieden voor een breed scala aan KBC-producten en -diensten als een katalysator voor open bankverzekeren. Een handig overzicht van de API-oplossingen is al beschikbaar op ons Developer Portal, maar we houden onze blik gericht op de toekomst en kijken verder dan wat er op dit moment beschikbaar is op het portaal. We dringen er bij onze partners sterk op aan om met ons te overleggen over hun eventuele eisen voor verdere ontwikkeling.

psd2

 

Betreed de wereld van open bankverzekeren

Wil jij je customer journey verbeteren door een KBC-product of -dienst op te nemen, ga dan naar onze pagina met bedrijfsoplossingen of contacteer ons.

 

Ontdek onze Bedrijfsoplossingen   Contacteer ons

About us

KBC Open Bankverzekeren stimuleert innovatie
om je bedrijf naar een hoger niveau te tillen.

Contact us

Oplossingsgerichte vragen : +32 2 4480 187 (op werkdagen van 8u tot 18u)

Technische vragen : Contact