Skip to main content
Developer portal
Switch Language
Magali De Reu
Magali De Reu

Storyteller & interviewer

Onlangs stelde KBC een scala van diensten open via de KBC Developer Portal. Zo kunnen geïnteresseerde bedrijven de financiële diensten van KBC verenigen met het eigen aanbod en hun eindgebruikers een feilloze klantervaring bieden. Hoe denken experts en doorgewinterde ondernemers over dit stukje innovatie? Wij vroegen het aan Dewi Van De Vyver, CEO van digitaal full-service agency Flow Pilots.

 

Vinger aan de pols van technologie en innovatie

Dewi Van De Vyver en tech zijn twee handen op één buik. Niet alleen werd ze dit jaar nog verkozen als ICT Woman of the Year, ze begeleidt ook ambitieuze ondernemers bij accelerator Start it @KBC. Maar haar voornaamste bezigheid: de scale-up Flow Pilots in goede banen leiden, dat bedrijven van a tot z ondersteunt in digitale transformatie. Hoeft het zelfs nog te verbazen dat deze onderneemster een vrouwelijke pionier is in de technologische sector?

“Met Flow Pilots hebben we de eer om voor klanten in verschillende sectoren te werken", steekt Van De Vyver van wal. “Daardoor hebben we een holistisch beeld van de verschillende technologische uitdagingen enerzijds, en houden we anderzijds de vinger aan de pols van digitale evoluties. Als resultaat kunnen we breed en snel meedenken met iedereen waarmee we samenwerken.”

Logisch dus dat de inzichten en inbreng van Van De Vyver meer dan welkom zijn bij de Developer Portal. “Innovatie is een absolute must in élk bedrijf”, vertelt ze. “Door met slimme technologie vernieuwend op te treden, geloof ik dat we veel problemen kunnen oplossen. Het API-platform van KBC is daar een voorbeeld van, net zoals pakweg de mogelijkheden die er vandaag zijn met technologieën zoals artificiële intelligentie.”

Technologie is geen doel, wel een middel

Toch mag slimme technologie volgens Van De Vyver geen doel zijn: het is een middel om bijvoorbeeld meer efficiëntie te creëren of een betere klantervaring te bieden.

 Dewi

“Begrijp me niet verkeerd: er moet soms geïnnoveerd worden zonder duidelijk gedefinieerd objectief”, licht ze toe. “Dat is nodig om de opportuniteiten en use cases te verkennen. Maar daarnaast is het belangrijk dat technologische innovatie ook een probleem oplost - liefst op een frictieloze manier.

In de praktijk zie ik vaak een mismatch tussen het aanbod, de vraag en het Research & Development-luik. Dat komt meestal doordat de oplossing in kwestie niet duidelijk genoeg is voor de eindklant. Op dat moment is het cruciaal om ‘end-user first’ te denken.”

Bij het API-portaal van KBC zit dat alvast helemaal goed, zo luidt haar mening. “Geniet een consument bij jou niet de meest feilloze klantervaring, dan haakt hij of zij af”, verklaart ze. “Als bedrijf is dat een risico dat je wel vaker loopt. Bijvoorbeeld omdat die potentiële klant opziet tegen het proces van een lening of verzekering aanvragen. Iedereen wil gewoon ontzorgd worden, op een snelle en eenvoudige manier. Het is dus geweldig dat de Developer Portal ondernemers in staat stelt om een extra service te integreren binnen hun eigen oplossing. En zo helpen ze eindklanten om in één beweging een aankoop af te ronden!”

Open banking en fintech

Volgens Van De Vyver is één ding alvast zeker: KBC wil aansluiten bij alles wat onder de fintechparaplu valt. “Stilstaan is achteruitgang: zeker in snel veranderende tijden”, zegt ze. “Digitalisering en transformatie zijn voor techies al jarenlang de norm, maar de fundamentele shift begint zich nu pas te voltrekken. KBC lijkt dat verhaal helemaal te snappen.”

Zelf is Van De Vyver het meest enthousiast over de integratie van de fietslening binnen het aankoopproces van een fiets. “Sowieso gaat het voor de eindklant om een flinke investering”, bevestigt ze. “Gezien de uitdagingen in onze mobiliteit, weten we allemaal dat het een must is om dit transportmiddel te integreren in onze dagelijkse verplaatsingen. Dat getuigt van langetermijndenken. Het feit dat je bij de fietshandelaar een lening of verzekering kunt aangaan én tegelijk een duurzame investering doet, vind ik een driedubbele overwinning. De bank, de verkoper én de consument zijn ermee gebaat!”

Of het risico niet bestaat dat, zeker in een land als België, de adoptie van Open Banking traag zal verlopen? Daar maakt Van De Vyver zich geen zorgen over. “Als een dienst een probleem oplost, dan zal die vroeg of laat doorbreken”, meent ze. “Vaak zie je pas op lange termijn welke shift een technologische oplossing heeft gecreëerd. In elk geval kiest KBC voor de vlucht vooruit, en dat zal hen zeker geen windeieren leggen.”

 

meer weten

Meer weten over onze integratiemogelijkheden?

Op de KBC Developer Portal vind je een overzicht van de verschillende bedrijfsoplossingen en technische integraties.

Ontdek meer

 

 

Over ons

KBC Open Bankverzekeren stimuleert innovatie
om je bedrijf naar een hoger niveau te tillen.

Contacteer ons

Oplossingsgerichte vragen / Technische vragen : Contact