Skip to main content
Developer portal
Switch Language
Jens De Meester
Jens De Meester

Manager JAYJAYS

KBC heeft zopas een hele reeks nieuwe diensten voor zijn partners gelanceerd op zijn innovatieve Developer Portal. Partners kunnen de financiële diensten van KBC nu integreren in hun eigen producten en diensten en zo hun klantbeleving aanzienlijk verbeteren. Nu, wat zeggen de experts over het nieuwe portaal? We vroegen het aan Jens De Meester, een van de managing directors van online marketingbureau JAYJAYS en docent Strategic Intelligence aan Thomas More Hogeschool. 

  

API-first benadering voor een betere klantbeleving 

De Developer Portal biedt een technische connectie voor bedrijven die een of meer KBC-oplossingen in een bedrijfsproces willen opnemen. Dat kunnen ze op verschillende manieren doen, en API's zijn er daar één van. Application Programming Interfaces zijn in de loop der jaren sterk geëvolueerd van interne componenten naar technische bouwstenen die ondernemingen met elkaar verbinden en data uitwisselen. KBC is een pionier op dat gebied. Al zijn Open Banking-oplossingen zijn beschikbaar op het API-platform. Aanvankelijk bood de KBC Developer Portal alleen PSD2-betaaloplossingen aan, zoals de KBC-Betaalknop en de betaalapp Payconiq. Daarna kwam er met de nieuwe API-technologie een brede waaier van bedrijfsoplossingen, allemaal opgebouwd rond vier thema's: huisvesting, mobiliteit, energie en financieel beheer. 

"Het doel van de API-first benadering is om zoveel mogelijk frictie weg te nemen voor klanten", zegt Jens De Meester. "Stel dat je een woning wilt kopen via een vastgoedportaal, zoals Zimmo of Immoscoop. Normaal gesproken, moet je eerst op de website zoeken om de woning te vinden. Dan moet je contact opnemen met KBC voor je woningkrediet. Daarna moet je er waarschijnlijk ook nog andere partijen bij betrekken. En ten slotte moet je naar een notaris om al het papierwerk in orde te brengen. Dat zijn minstens drie partijen en drie stappen voor je koopt. Verschillende partijen betrekken geeft in principe een toegevoegde waarde, maar uiteindelijk willen klanten liever niet al die verschillende stappen doorlopen." 

  

Met open banking wint iedereen 

De API voor On-Demand Financing is beschikbaar op de Developer Portal. Die flexibele oplossing voor factuurfinanciering maakt onmiddellijk werkkapitaal vrij voor ondernemingen, zodat ze hun leveranciers kunnen betalen. De CRM- en factureringstool Teamleader biedt nu ook 'On-Demand Financing' aan. 

"We geloven sterk in de waarde van de Teamleader-integratie, omdat ze cashflowproblemen elimineert", zegt De Meester. "Het grootste voordeel van de Developer Portal is dat hij onze klanten toelaat hun diensten te upgraden. We hebben bijvoorbeeld veel klanten in de HVAC-sector. Dankzij de Housing API kunnen hun klanten meteen een renovatielening aanvragen." 

De KBC Renovation Loan-oplossing toont klanten onmiddellijk de voordelen van een lening met lage rente. Door de mogelijkheid om hun investering in de tijd te spreiden, zullen klanten sneller beslissen om te kopen. Het kan hen er ook van overtuigen iets meer te investeren om op lange termijn geld te besparen. Recente cijfers hebben aangetoond dat bedrijven hun omzet met 20% kunnen verhogen, alleen al door financiering aan te bieden. Kredietverlening aan klanten trekt ook nieuwe klanten aan die het product of de dienst anders niet in overweging zouden hebben genomen. De juiste oplossing neemt alle hindernissen weg om een bankkrediet te krijgen. De offerte, aanvraag en betaling worden allemaal gelijktijdig geregeld via digitale straight-through processing. De KBC Open Banking-omgeving zorgt voor een win-winsituatie voor iedereen. 

Vinger aan de pols 

Jens verwacht dat er in de toekomst nog meer API's aan de al brede waaier worden toegevoegd. Hij denkt ook dat de vooruitgang die KBC met zijn API's boekt, andere banken zal aanmoedigen om dat voorbeeld te volgen: "Het zal hun klanten alleen maar ten goede komen." 

Toch zal het voor die andere financiële instellingen niet gemakkelijk zijn om dergelijke veranderingen snel genoeg door te voeren. Veel van hen hebben de PSD2-deadline voor twee-factorauthenticatie een tijd geleden niet gehaald. Nochtans is het een must om voortdurend te innoveren en een vinger aan de pols te houden van de ontwikkelingen op het kruispunt tussen de financiële en technologiesector. Steeds meer FinTech-bedrijven steken de kop op. Zij zetten de grotere spelers nog meer onder druk. "De technologie is echter niet eenvoudig op te zetten", zegt Jens. "Er kan veel misgaan, zelfs op API-niveau. Gelukkig beschikt KBC over de technische knowhow om dat te realiseren. Het is ook niet bang om externe expertise in te schakelen om er een nog groter succes van te maken." 

  

Wil je meer weten of zelf partner worden? Bekijk dan de mogelijkheden voor integratie in de Developer Portal

 

 

 

Over ons

KBC Open Bankverzekeren stimuleert innovatie
om je bedrijf naar een hoger niveau te tillen.

Contacteer ons

Oplossingsgerichte vragen / Technische vragen : Contact