Skip to main content
Developer portal
Switch Language
Jo Deferm
Jo Deferm

Founder Webhero

Jens De Meester
Jens De Meester

Manager JAYJAYS

In de videoreeks ‘Overal data’ nemen Jo en Jens ons mee in de wondere wereld van data. Vandaag komen deze onderwerpen aan bod:

• Doelgericht adverteren op Facebook
• Werd voetbalclub Liverpool kampioen door data?
• Centraliseren van data in de horeca
• Combinatie van data en Spotify

 

 

Doelgericht adverteren op Facebook

Doelgericht aan Facebook advertising doen door het gebruik van data, hoe werkt dat precies? Je begint met de e-mailadressen uit je klantenbestand op te laden in Facebook. Vervolgens wordt er een match gezocht tussen het e-mailadres en een specifiek profiel. Zo kom je te weten welke eigenschappen en interessevelden je klanten hebben.

Daarnaast kun je via Facebook ook een Look Alike Audience laten opstellen. Aan de hand van een algoritme maken ze een specifieke doelgroep van klanten die je bedrijf nog niet kennen, maar die wel geïnteresseerd zijn.
 

Werd Liverpool kampioen door data te gebruiken?

Er zijn enorm veel voetbalbeelden of ongestructureerde data beschikbaar in het voetbal. Door die data te gaan analyseren en op basis daarvan het spel te verbeteren, krijg je als voetbalclub een competitief voordeel. En dat is net wat de Engelse voetbalclub Liverpool gedaan heeft.
Dat gebeurt niet enkel op topniveau. Digital Scouting, een Belgische start-up, doet hetzelfde op provinciaal niveau. Ze bekijken video’s, voegen acties toe en brengen alles in kaart.
 

Centraliseren van data in de horeca

De horeca heeft vandaag nog meer de switch gemaakt naar de delivery business.
Klanten bestellen vaak via orderplatformen zoals pizza.be en Deliveroo. Met als gevolg dat hun data verspreid in die systemen terechtkomt. Natuurlijk wil je als ondernemer die interessante data aan je kassa- en boekhoudsysteem koppelen.

Het centraliseren van data wordt heel belangrijk. Daar speelt de Gentse scale-up Deliverect op in. Zij brengen de data uit alle orderplatformen centraal in kaart in één tool, om ze dan te gaan linken aan de verschillende kassasystemen.
 

Combinatie data en Spotify

Spotify zit als het ware op een berg data. Ze weten perfect wie naar welke artiest luistert, maar ook waar en wanneer. Deze data gebruiken ze om je een excellente ervaring te bieden. Zo krijg je als gebruiker regelmatig aanbevelingen voor artiesten die je nog niet kende.

Door de vele gebruikers en de learnings kan Spotify bijna voorspellen naar welke muziek je graag luistert. Ook voor artiesten is het heel interessant. Zij kunnen nagaan waar hun luisteraars zitten en hoe vaak ze hun muziek afspelen.

 

meer weten

Meer weten over onze integratiemogelijkheden?

Op de KBC Developer Portal vind je een overzicht van de verschillende bedrijfsoplossingen en technische integraties.

Ontdek meer

 

Over ons

KBC Open Bankverzekeren stimuleert innovatie
om je bedrijf naar een hoger niveau te tillen.

Contacteer ons

Oplossingsgerichte vragen / Technische vragen : Contact